Christina Omann Clemmensen, som driver klinikken C Beauty and Care i Vejle, oplever, at Vejlenserne i stigende grad prioriterer velvære og selvforkælelse. Med fokus på individuelle behandlinger og den rette hudpleje, mener Christina, at hun kan være med til at gøre en forskel i folks ellers travle hverdag.
C Beauty and Care blev startet tilbage i 2009 af Christina, der er lægeeksamineret kosmetolog og wellnessterapeut - selv fortrækker hun dog titlen hudplejespecialist. I 2014 flyttede klinikken fra Øster Grundet gods til Torvegade i Vejle, og efter at være flyttet ind til byen er kundekartoteket steget støt.
Som alle andre virksomheder var C Beauty and Care naturligvis også mærket af Coronaen, men med trofaste kunder, stædighed og et drive for at gøre en forskel, manøvrede Christina klinikken sikkert gennem de mange nedlukninger.
”Strengt sagt kan jeg dele mine kunder op i to kategorier; dem som kommer med reelle hudproblemer, og dem som kommer for selvforkælelsen. Siden sidste genåbning kan jeg virkelig mærke, at flere prioriterer at gøre noget godt for sig selv, som f.eks. at få en ansigtsbehandling," fortæller Christina og fortsætter:
"Jeg tror, at det er et led i en større udvikling, da vi lever i en tid, hvor alle har lynene travlt. Det kan være svært at finde et pusterum, og det er så her, jeg spiller en rolle og kan gøre en forskel”.
Der har også været en udvikling i kundedemografien over de seneste år, med et stigende antal teenagere og mænd.
”Ansigtet er vores visitkort, kan man sige. Det er det første, andre ser, og derfor er der også flere mænd og teenagere, som nu er villige til at investere i sig selv og deres udseende” nævner hun, som en mulig forklaring på udviklingen.
Et tæt forhold til kunderne
Selvom der er kommet mange nye kunder til i årenes løb, har Christina også mange trofaste gengangere:
”Jeg har utrolig mange kunder, som har været ved mig i årevis. Jeg tror, klinikken er en slags 'safe space' for dem”.
Specielt Christinas nærvær, når hun behandler sine kunder, smitter af på deres adfærd, og hun oplever ofte, at de ser hende som andet end ’bare’ deres hudplejespecialist.
”Jeg har også et indtryk af, at mine kunder ’bruger mig’. Vi snakker om alverdens ting som udfordringer i livet, politik og dilemmaer. Jeg har sågar kunder, der kommer forbi med et stykke tøj for at høre om, det er noget, de skal købe,” smiler Christina og fortsætter:
”På den måde kommer jeg via mit arbejde også til at gøre en forskel på mange forskellige niveauer. Selvfølgelig primært i hudplejen, hvor kunderne enten har hudproblemer, jeg kan hjælpe med, eller også trænger de til lidt selvforkælelse. Men jeg føler også, at jeg gør en forskel, fordi mange kunder får mulighed for at ’læsse af’ hos mig”.
Er det så et naturligt afkast af, at du står i en enkeltmandsvirksomhed?
"Det kan det nemt være. Der er ikke andre, der hører, hvad mine kunder og jeg taler om, for nogle gange kan det blive meget fortroligt. Jeg tror, at det er en fordel, at det er så personligt”.
Foto: C-Beauty & Care // Ejer Christina Omann Clemmensen
Initiativtager til Vejle mod hudcancer
Christina er også initiativtager til Vejle mod hudcancer, ”I 2016 fik jeg ideen til at starte ’Vejle mod Hudcancer’, en fundraiser til støtte kampen mod hudkræft. Projektet lægger sig naturligt op ad mit arbejde med hudpleje.
I dag er de fire i styregruppen: Dorthe Maglehøj, Birgitte Busk, Lone Skou og Christina Omann. Gallamiddag med auktion er afholdt fire gange, og ved sidste indsamling i marts rundede de en million kroner, som går ubeskåret til en hudkræftscanner til Vejle Sygehus.
"Vejle bliver dermed det første sygehus i verden med den type scanner,” siger en tydelig stolt Christina.
Foto: C-Beauty & Care
Hvordan følger man så med udviklingen?
”Jeg er en del af en industri, hvor der hele tiden kommer nye behandlingsformer og bedre produkter, og derfor er man tvunget til konstant at følge med udviklingen samt tidens trends og tendenser”.
Christina tager sideløbende kurser og uddannelser, samt investerer i forskellige behandlingsformer for at følge med i markedets udvikling.
"Det er hele tiden med at søge ny viden. Jeg undersøger, hvordan jeg kan optimere behandlingerne og give mine kunder den bedste oplevelse. Samtidig holder jeg mig også opdateret på, hvad der kommer af nyt, og så nørder jeg ned til mindste detalje, hvis der er produkter eller behandlinger, som jeg er interesseret i," fortæller Christina, der faktisk har investeret i en ny behandlingsform.
"Jeg har valgt at investere i det, der hedder 'Beauty Angel', som er en ny lysbehandlingsmaskine, der giver nogle helt fantastiske resultater, nærmest efter et kvarters tid."
Ikke blot nye behandlinger er i fokus hos Christina, men også at ændre tilgangen til behandlingerne, så kunderne får den bedst mulige oplevelse.
"Jeg ændrede faktisk tilgang til mine behandlinger, da jeg flyttede ned i byen. Det vil sige, at kunderne nu ‘booker tiden, i stedet for at booke behandlingen’. Jeg sammensætter og vurderer først, hvilken behandling der skal bruges, når min kunde ligger på briksen. Behandlingen bliver sammensat, når problemet er identificeret, og på den måde bliver det altid unikke behandlinger,"
"Ingen af mine arbejdsdage er ens, fordi jeg altid tager udgangspunkt i kundernes individuelle behov og derefter tilrettelægger en behandling, som kan give de bedst mulige resultater”.
Hudpleje og ansigtsbehandlinger som speciale
Vejle er ikke en by, der ligefrem mangler kosmetologer og hudpleje specialister, men det er ikke noget, som bekymrer Christina, der sætter pris på sund konkurrence og det at kunne sparre med sine ’konkurrenter’.
"Jeg adskiller mig nok mest ved, at jeg mere eller mindre kun laver ansigtsbehandlinger. Mange andre indenfor mit fag har massage, mani- og pedicure, negle, vipper og så videre. Det har jeg ikke. Jeg fokuserer udelukkende på hudplejen. Det er det, der muliggør, at jeg kan skræddersy behandlinger til mine kunder, og give personlige behandlinger, som virkelig gør en forskel. Det er det, jeg er god til, og det er det, jeg gør fuldt ud."
Foto: C-Beauty & Care
Vil du vide mere om C Beauty and Care og de behandlinger, der tilbydes, så kan du se mere på deres hjemmeside, eller følge dem på Facebook.