Filippinske fødevarer har succes på TikTok og Facebook

Foto: Privat. Sandra foran butikken i Vejle
Profilbillede
dato

Hver morgen pakker Sandra filippinske fødevarer og sender afsted med GLS. Her rejser varerne hele vejen fra Vejle til Grønland og rundt i Danmark. Når varerne er sendt afsted med GLS, så danser Sandra foran TikTok, som hun bruger til at promoverer hendes eget brand ”Kusina Victoria” samt andre filippinske fødevarer fra butikken. Alt sammen i håb om, at filippinske madvarer bliver mere udbredt i Danmark. 

Det stod ikke skrevet i stjernerne, at Sandra skulle være selvstændig i Danmark. Hun rejste herop fra Filippinerne for at arbejde som Au-Pair. Efter nogle år i Danmark og Norge, besluttede hun sig for at skifte børnepasningen ud med skolebøgerne.  

Sandra startede på Højere Forberedelseseksamen (HF). Her mødte hun sin mand, som hun i dag har datteren Victoria sammen med. Da hun havde færddiggjort en HF, var der nu mulighed for at søge ind på en bachelor. 

I 2015 blev Sandra bachelor i Business Management fra Erhvervsakademiet i Kolding. Her lagde hun grundstenene for at kunne drive egen butik. Samtidig med, at hun færdiggjorde sit studie, fødte hun datteren Victoria og måtte derfor efter studiet på barsel. 

Men barslen holdt ikke Sandra tilbage, for samme år i november åbnede Sandra butikken. 

Startede eget brand

I 2019 startede Sandra sit eget brand, der har taget navn efter Sandra og Sørens datter, Victoria. ”Kusina Victoria” er skabt for, at kunne importere filippinske fødevarer i eget brand.  

Der er en del kunder der køber ris, og faktisk er Grønland en af de største kunder. Der bliver gerne sendt 2-3 paller med ris mod Grønland, så Sandra har både styr på eksport og import af hendes filippinske varer. 

På Filippinerne, der spiser man hamburgerryg til jul. Kød er blandt andet en af de ting, som man ikke kan importere fra Filippinerne til Danmark i forhold til Fødevarestyrelsen, derfor var det en oplagt mulighed for Sandra at ”Kusina Victoria” skulle sælge hamburgerryg.

Ingen panik trods Covid-19

I 2020 lagde Corona det meste af Danmark ned, og Sandra var nervøs for, hvad der dog kunne ske med hendes butik under en nedlukning. Der gik dog ikke længe, før at det gik op for hende, at nedlukningen kun havde en positiv indflydelse på butikken. 

Flere kunder strømmede til hjemmesiden og købte. Når man ikke kunne handle i fysiske butikker, så måtte kunderne finde mulighederne for at indkøbe mad på nettet. 

Sandra har en teori om, at folk kedede sig og spiste lidt mere. Samtidig med, at der var tid til at lave forskellige slags retter fra hele verden, og her var filippinske råvarer i høj kurs.

Når containerne ankommer til Danmark fra Filippinerne er næsten 80% af containernes indhold er allerede solgt, så det er bare at pakke varerne ud og sende afsted med GLS. 

Markedsføring på sociale medier

Måske du allerede er stødt på Sandra før, hvis du er bruger af appen TikTok. For her danser Sandra glædeligt og viser hendes butik frem. Sandra har opdaget, at hendes kunder synes det er rigtig sjovt at følge med i hendes butik på sociale medier.

Sandra mener også, at de sociale medier er mere tilgængelige end de reklamer du får i din postkasse, og derfor reklamerer hun gerne for de forskellige madvarer i butikken gennem sociale medier. 

Når du har købt dine første varer hos Shop VSS, kan du gå ind på shoppens facebookside, og her guider Sandra dig igennem hvordan de forskellige madvarer skal bruges. Her får du tips og tricks til, hvordan du bruger dine nye varer i køkkenet. 

Er du mere til den fysiske form for shopping, er der er også mulighed for at afhente varerne i showroomet i Vejle. Her står Sandra klar med råd og vejledning. Herfra kommer du glad hjem, for Sandra er meget imødekommende og en humørbombe. 

Fremtiden er lys

Sandra fortæller at navnet “Shop VSS” ikke var noget hun tænkte så meget over, da hun startede butikken, men nu griner hun bare over navnet og siger ”Det står for Søren, Sandra og Victoria”. Sådan kunne tilfældigheder binde familien sammen om den filippinske butik. 

Sandra er stolt af sine filippinske rødder, og der er stor forskel på asiatiske retter, og man kan ikke kalde alt asiatisk mad, for det samme. Derfor håber Sandra på, at hendes butik kan være medvirkende til, at vi bliver mere nysgerrige på forskellige thai-retter og måske endda, også kunne adskille de forskellige retter fra nationerne. 



Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Redaktionen