80 køretøjer er med i den berømte Tour de France-karavane, når de tre danske etaper løber af stablen i næste uge.
For mange tilskuere er det et af de absolutte højdepunkter ved Tour de France. Den berømte reklamekaravane, som kører ruten et par timer inden rytterne på alle etaper, er kendt for sine mange farverige sponsorbiler, der rundhåndet deler merchandise, slik og drikkevarer ud til publikum langs ruten.
Tilskuerne til de tre danske etaper af årets Tour de France bliver ikke snydt for den oplevelse. Omkring 80 køretøjer deltager i karavanen på dansk jord fordelt på 24 forskellige firmaer, organisationer og myndigheder.
Mange nationale og internationale sponsorer af Tour de France har et antal biler i reklamekaravanen. Derudover er der også biler, der hylder løbet og de fire officielle cykeltrøjer i Touren – den gule, den grønne, den prikkede og den hvide.
Hvert år bliver der uddelt omkring 15 millioner stykker merchandise under Tour de France. Af samme årsag er alle medvirkende i karavanen blevet opfordret til kun at uddele ting, der er produceret forsvarligt og lavet af genbrugsmaterialer. Køretøjerne vil ligeledes alle være af nyere dato, så de udleder et minimum af CO2 ifm. løbet.
Disse brands vil være med i Tour de France-reklamekaravanen i Danmark:
LCL, SKODA, E.Leclerc, Krys, Continental, lastminute.com, Domitys, Senseo, Haribo, Mécénat, Chirugie Cardiaque, Sapeurs-Pompiers, Gendarmerie, Béarn-Pyrenées, Team AG2R-Citroën, Dansk Metal, Carlsberg, Oddset, Bygma, Pentabase, dao, Kræftens Bekæmpelse, Europa-Kommissionen, B.T., Jysk Fynske Medier, Project Zero.