På Munkebjerg Hotel svæver du tæt på trætoppe og fuglene ved fjorden

Foto: Munkebjerg Hotel // Merethe Alsted Wilholdt.
Profilbillede
dato

På Munkebjerg Hotel er der plads til ro, fordybelse og klassisk luksus.
Som gæst på det over 100 år gamle hotel, svæver du over Vejle Fjord. Omgivet af trætoppene, mærker du stedets ånd på alle planer, som indbyder til afslapning og velvære.

På Munkebjerg hotel drømmer de og deler drømmen og forkælelsen med os andre.
Det er ordene på hotellets hjemmeside, og den drøm er stærkt realiseret med dybe, autentiske rødder.

Et fokus på detaljer og en bevidst generøsitet gør den altafgørende forskel. 

Eksklusiviteten viser sig i det lette og dynamiske verdensklassekøkken hos Tree-top-restauranten. I den kontemplative ro og afslapning i hotellets spa. Og i de fantastiske værelser, hvor du bor tæt på træerne og nyder udsigten til Vejle Fjord.


Foto: Munkebjerg Hotel // Merethe Alsted Wilholdt

En unik hotelhistorie 

Geschwendtner-familien etablerede hotellet i 1967, og det har et mere end 125 år gammel fokus på rekreation og velvære.

I slutningen af 1800-tallet var stedet badehotel og favoritsted for datidens kunstmalere, for roen, naturen og lyset ved fjorden har altid været og er stadig en del af den særlige atmosfære.

Men det, du ikke umiddelbart ser, er værdierne og traditionerne på stedet, og de er en stor del af hotellets unikke ånd.
Værdierne består af de mangeårige traditioner for motivation og samarbejde blandt medarbejderne.

Charlotte G. Petersen, receptionschefen på Munkebjerg hotel, fortæller om, hvordan et fokus på trivsel sikrer stedets høje standard:

”Tillid, retfærdighed og samarbejde er en del af vores værdisæt og integritet. Vi sætter hjælpsomhed, opmærksomhed og nærvær højt. Og det gør vi konkret ved en lang række medarbejdertiltag.”

”Vores ansatte uddannes i at læse gæsterne opmærksomt og nærværende fra allerførste øjeblik. Receptionen er jo hotellets hjerte, så vi sikrer os, at gæsterne føler sig velkomne, lige fra de første minutter, de står i receptionen,” fortæller Charlotte. 

Receptionschefen fortæller, at de nye ansatte, lige så vel som gæsterne, skal føle sig velkomne og værdsatte:  

De er tit lidt nervøse, når de lige er blevet ansat, og spekulerer på, om de nu kan leve op til ansvaret. Vi sikrer os, at de er trygge og føler sig klædt på til opgaven.”


Foto: Munkebjerg Hotel // Merethe Alsted Wilholdt

En dygtig og kompetent medarbejderstab    

Og hvordan sikrer Charlotte G. Petersen sig så, at holdet i receptionen føler, de kan varetage de arbejdsfunktioner og traditioner, der er en del af stedet? 

Receptionschefen uddyber de tiltag, der udgør den konkrete medarbejderfilosofi på Munkebjerg Hotel.

”Den første dag byder vi den ansatte velkommen med blomster og login til vores system. Desuden får de udleveret deres nye uniform, en uddannelsesbog og stedets guidelines til vores rutiner og værdier."

”Den nye medarbejder bliver desuden vist rundt, danner sig et overblik over deres arbejdsfunktioner og alle faciliteterne på stedet og hilser så til sidst på de andre ansatte, på kollegaerne og ledelsen,” fortæller Charlotte. 

Hun uddyber også, at ledelsen er desuden særligt aktive ved højtider, særlige lejligheder og perioder med spidsbelastning.   

“De nye ansatte er altid tilknyttet en mentor.” 

I samarbejdet med mentoren bliver den nye medarbejder på den måde langsomt mere tryg, modig og i stand til at varetage arbejdsfunktionerne: 

“For mig er der altid en stor glæde i at overvære mine medarbejderes udvikling og netop dén del af arbejdet.”

For Charlotte er det vigtigt, at de opmuntrer og roser deres ansatte, da det er en del af medarbejderfilosofien. 

Vi fortæller dem ofte, at de gør et godt stykke arbejde. Min oplevelse er, at motivation og optimisme giver en god synergieffekt, og bærer inspiration og holdånd med sig.  


Foto: Munkebjerg Hotel // Merethe Alsted Wilholdt

Så når en søndag ser særligt travl ud, kører Charlotte også ud og tager sin tørn sammen med resten af teamet.

“Jeg ser det som mit ansvar som leder at gå foran med et godt eksempel.”

Charlotte G. Petersen uddyber desuden, hvordan hun som leder sikrer sig, at der er et højt niveau af tilfredshed hos de ansatte i receptionen.

”Hvis en ansat har nogle særlige kompetencer ud over de arbejdsfunktioner, vedkommende varetager, så er det også min opgave, som leder, at spotte dem og give medarbejderen plads og rum til at udvikle de talenter i længden.”

I receptionen sikrer de den sociale trivsel ved at rotere mellem de ansatte i receptionen. De etablerer ikke faste hold, men sikrer til gengæld, at medarbejderen lærer så mange mennesker som muligt at kende, og at de ansatte, på tværs af funktioner, støtter og hjælper hinanden.

"Det gør vores medarbejdermiljø stærkt og sundt.”

På Munkebjerg Hotel har de medarbejdere ansat, der har arbejdet på stedet i mere end 10, 20 og 30 år. Det kan med rette konkludere, er et tegn på stedets gode, stærke samarbejde og særlige ånd.

”Det her er et specielt, dejligt sted, og ligesom vi og alle vores medarbejdere trives optimalt, så trives vores gæster også. Det synes jeg giver god mening.”

Charlotte fortæller i forbindelse hermed, at mange af de gæster, der er kommet på hotellet siden 1967, vender tilbage hvert år, og nu tager de også deres børn med. 

”Det gør de, fordi vi dels tilbyder en særlig ro, og desuden plads til afslapning og fordybelse, men også fordi vi har en særlig positiv atmosfære med plads til fest og livsnydelse. Det afhænger selvfølgelig af gæstens fokus og behov,” fortæller receptionschef Charlotte G. Petersen til sidst.

Og hvis det så frister med et ophold på det helt særlige hotel med værelser tæt ved de grønne trætoppe og med udsigt til lyset og fjorden, så kommer her et link til Munkebjerg hotel:

Munkebjerg hotel Vejle | Eksklusivt ophold med tid til forkælelse 


Foto: Munkebjerg Hotel // Merethe Alsted Wilholdt

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Munkebjerg Hotel