Rekordmange bilreparationer: Miljøvenligt værksted i Vejle er populært

Foto: PR
dato

Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fire år. Det er hårdt for miljøet, men værksted i Vejle minimerer CO2-udslippet på reparationer med stor succes. 

Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.

Der svejses, slibes, spartles og lakeres, når en skade på bilen skal ordnes. Men ikke hos Buledoktor i Vejle, hvor de har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt – faktisk helt op til 99 procent.

– I dag er flere blevet opmærksomme på, at det koster CO2, når buler skal repareres på almindelig vis. Der er flere, der vælger os, fordi vi begrænser CO2-udledningen, og så er det samtidig de miljøvenlige metoder, der giver den mindste regning for kunden. Vi sparer jo meget i materialer, når vi undgår at spartle og lakere, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.

Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen. Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg CO2, hvis man reparerer i stedet. 

Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas. 

Gennem SMART repair-teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår de hos Buledoktor i Vejle både at svejse, spartle og lakere bilerne.

– Vi prikker bulerne ud indefra, i stedet for at ordne dem med svejsning. Det betyder, at vi undgår at spartle og lakere, og dermed sparer vi op mod 99 procent CO2. Det er også det mest nænsomme for bilen, og det er med til at den bedre holder sin værdi, fordi reparationerne ikke kan ses bagefter, siger Mogens Christiansen. 

Buledoktor er specialist i at reparere parkeringsskader. Med moderne SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair, kan vi rette buler og skader uden brug af spartelmasse og lakering, så bilen bevarer oprindeligt udseende og værdi. Læs mere på: buledoktor.dk

Kilde: Buledoktor
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.