Når indehaveren af SLI Consult Aps, 48-årige Søren Liengaard, sætter sig til rette foran TV’et en lørdag aften, risikerer han at gå glip af slutningen på en god film. Det kan nemlig ske, at alarmen går hos ét af de firmaer, hvor han er fast ankermand i IT-afdelingen. Så må han afsted og rette fejlen uden tøven.
I de sidste 11 år har Søren Liengaard som selvstændig IT-konsulent varetaget drift og service af forskellige virksomheders IT-afdelinger.
Han er deres fast tilknyttede ankermand, der så at sige har overtaget håndteringen af deres IT-afdelinger. Det gælder alt lige fra udskiftning af en mus til service og vedligehold af server og cloud inkl. hurtig udrykning ved eventuelle nedbrud.
Søren fortæller, at hans baggrund er den uddannelse, der dengang i midten af 1990’erne hed datanom.
”Det svarer nogenlunde til den uddannelse, der i dag hedder datamatiker, blot uden programmeringsdelen,” forklarer Søren.
Efter endt eksamen blev Søren headhuntet til Compaq i Irland i 1998 for at være med til at imødegå de forudsete år 2000-problemer med al IT worldwide.
Det gik ikke så galt som forudsagt, men Søren blev alligevel i Irland i nogle år, også efter at Compaq var blevet overtaget af Hewlett Packard. Efter en IT-karriere i endnu et par virksomheder herhjemme valgte han altså i 2011 at gå selvstændig.
Lige til højrebenet
”Det var ikke så fremmed for mig at blive selvstændig,” fortæller Søren.
”Min mor var selvstændig malermester og min var vognmand, så det lå ligesom i generne. Samtidig havde jeg en helt naturlig interesse for IT og tænkte fra tid til anden, at det kunne jeg gøre bedre end andre,” siger Søren med smil i stemmen.
Søren har på intet tidspunkt været i tvivl om, at han sagtens kan konkurrere med de større IT-huse, der også er på markedet. Han vil kunne tilbyde den direkte kontakt, hvor det altid er ham selv, kunden snakker med, uden at de skal igennem en omstilling eller en reception for at finde frem til rette mand at tale med. Han er så at sige sin egen hotline 24/7.
”Jeg har ikke fortrudt et sekund, at jeg blev selvstændig,” siger Søren. ”Jeg bruger ca. 95% af min arbejdstid hos 3-4 faste kunder, og jeg nyder at snakke med hver enkelt medarbejder, når jeg går rundt i virksomheden. Den personlige relation betyder alverden."
De sidste 5% af Sørens arbejdstid går til en håndfuld enkelte kunder, som behøver et par timers support ind imellem. Han har helt bevidst valgt ikke at udvide virksomheden med flere medarbejdere, idet han nyder at være sin egen herre, og at han gennem årene har opbygget en tillid hos sine kunder, som han passer godt på.
”Hvis det sker, at alarmen går om aftenen i en af de virksomheder, jeg er fast tilknyttet, kan jeg være der inden for et kvarter,” fortæller Søren.
”Jeg er betroet en nøgle, så jeg ikke er afhængig af at vente på nogen til at låse mig ind. I øvrigt beregner jeg mig hverken startgebyr eller weekendtillæg, som ellers er normalt i branchen."
Kigger mod udlandet
I kraft af både sin tid i Irland og en nuværende kundes afdelinger i Tyskland taler Søren både engelsk og tysk. Om han også på sigt kommer til at tale vietnamesisk, er det store spørgsmål. I hvert fald er han ved at opbygge et projekt sammen med en ven, der er flyttet til Vietnam, som vi med stor sandsynlighed kommer til at høre meget mere om.
”Jeg kan ikke fortælle så meget endnu,” siger Søren. ”Jeg kan dog løfte sløret for, at jeg sammen med min ven planlægger eksport af nogle danske varer, som han skal være eneimportør for i Vietnam."
Ét er sikkert: Der skal en god kondition til at følge med i Sørens tempo, selvom han stortrives med at have travlt.
”Det er altid en stor fordel, at éns arbejde også er éns hobby,” som han siger. Når han skal slappe af, foregår det med en gåtur i rask tempo (uden telefon!), eller på løbebåndet derhjemme i dårligt vejr.
Desuden prioriterer Søren også meget højt at have kvalitetstid sammen med sin 7-årige datter, der nok kan holde ham beskæftiget uden for arbejdstiden.
Tag et kig på Sørens hjemmeside og læs meget mere om, hvad det er, han tilbyder.