Af Martin Jensen, Formand for 3F Vejle og medlem af Vejle byråd (S) og Henning Overgaard, forbundssekretær, 3F
Dumping dumper Vejle
Det er uforståeligt, at ordentlige, lokale virksomheder i Vejle & omegn ikke er oprørte over kommunens praksis, når man ved udbud søger efter private leverandører til at løse opgaver eksempelvis indenfor rengøring. Det giver unfair konkurrence og social dumping for borgernes penge.
3F har netop fået gennemført en landsdækkende undersøgelse af kommunernes brug af klausuler ved udbud, så man bl.a. kan sikre anstændige løn- og arbejdsvilkår for de ansatte, der i privat regi skal løse opgaver for kommunen. Vejle har som én af 78 kommuner besvaret spørgeskemaet, men svarene fra Vejle gælder kun for udbud af bygge- og anlægsopgaver. Ingen må åbenbart vide, at man tilsyneladende intet gør for at forhindre social dumping inden for transport, renovation, det grønne område, teknisk service og ikke mindst rengøring.
Det forstår vi sådan set godt, når man tager i betragtning, hvordan der igennem de seneste år har været gennemført en række kyniske besparelser på rengøringsområdet og tidligere i år valgte et rent dumping-tilbud, som prismæssigt lå 30 procent under det dyreste. Og hvor løn- og arbejdsvilkår for rengøringsmedarbejderne ikke følger den landsdækkende brancheoverenskomst for rengøring.
Det betyder unfair konkurrence, ringe vilkår for rengøringsmedarbejderne og dårligere hygiejnestandarder og rengøring i skoler, daginstitutioner, idrætshaller mv., som både rammer kommunens børn og unge og medarbejderne i institutionerne.
Af svaret fra Vejle kommune til den landsdækkende undersøgelse, som er gennemført af Analyse & Tal, fremgår det, at også på bygge- og anlægsområdet halter det gevaldigt. Ganske vist bruger man her arbejdsklausuler, der betinger sædvanlige løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne, men man bruger ikke en kontrol enhed for at tjekke om der arbejdes efter danske løn- og arbejdsvilkår. Derudover har man ikke svaret på, hvor mange brud på klausulbetingelser, der er konstateret inden for det seneste år.
Med en så snæversynet, udelukkende økonomisk tilgang til de kommunale udbud, hvor pris, pris og intet andet end pris åbenbart er afgørende, kan det ikke overraske, at lærlingeklausuler ikke prioriteres ved udbud inden for bygge- og anlæg. Her kunne man ellers sikre, at ansvarlige håndværksmestre og byggevirksomheder, der varetager deres uddannelsesforpligtelse og har elever og lærlinge, ikke skal udkonkurreres af dem, som blot råber på kvalificeret arbejdskraft, men ikke selv gør noget som helst for at sikre tilgangen af nye faglærte.
Forhåbentlig vil borgerne ved kommunalvalget i november tænke over, hvordan kommunen fremover skal styres. Tæller fair konkurrence og kvalitet i opgaveløsningen, ordnede forhold og overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne, så bør man støtte en ny politisk ledelse i kommunen. Ellers vil nedskæringer, kvalitetsforringelser og social dumping sandsynligvis bare fortsætte. Og ordentlige, lokale virksomheder og deres medarbejdere vil være chanceløse med deres tilbud om at løse kommunale opgaver med kvalitet og på fair vilkår.
Denne artikel er et læserbidrag. Eventuelle holdninger og synspunkter tilhører forfatteren.