Konsulent for ledelse, inklusion og specialpædagogisk

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet


Vil du være med at præge udviklingen på dagtilbudsområdet i en retning, hvor vi styrker børnefællesskaberne og styrker indsatsen for de mest udfordrede børn? Så har vi lige jobbet til dig.
 Om jobbet
Vejle Kommune har gennem en længere periode haft fokus på at styrke børnefællesskaberne i de almene daginstitutioner gennem kapacitetsopbygning. Ambitionen er, at så mange børn som muligt kan deltage og trives i deres almene lokale daginstitution sammen med sine jævnaldrende børn.
Trods dette fokus oplever vi stigende udfordringer med at skabe børnefællesskaber, som alle børn trives i. Det betyder, at vi får en stigende efterspørgsel efter specialpladser samtidig med, at almentilbuddene oplever, at de har flere udfordrede børn i dagtilbuddet.
Dette er naturligvis en stor udfordring set fra et børne- og forældreperspektiv, ligesom det har betydning for arbejdsmiljøet. Vi er meget optagede af, hvordan vi kan styrke vores kapacitet til at handle i de almene dagtilbud yderligere bl.a. gennem kompetenceudvikling, fleksibel organisering og et stærkt tværfagligt samarbejde.
I funktionen som konsulent for ledelse, inklusion og specialpædagogik får du en nøglerolle i denne proces. Dels vil du være tovholder på hele visitationsprocessen og formand for visitationsudvalget, når børn indstilles til en plads i minigruppe eller specialinstitution. Dels vil du være en vigtig nøgleperson og sparringspartner for dagtilbudschefen, kolleger og dagtilbudslederne i forhold til at drive hele udviklingsprocessen med kapacitetsopbygning i almen og et konstruktivt samarbejde med støttesystemet.
Endelig indebærer funktionen, at du kommer til at samarbejde meget på tværs af hele Børne- og Ungeforvaltningen. Helt konkret er samarbejdet med støttecentret TCBU centralt, men der vil også være samarbejde med Familierådgviningen og skoleområdet i forbindelse med sagsbehandlingen af de konkrete visitationssager.
Du vil også have delegeret konkrete ledelsesbeføjelser fra Dagtilbudschefen som formand for visitationsudvalget, ligesom du i opgaverne vil indgå i mange drøftelser af ledelsespraksis i dagtilbuddene.

Stillingen er på 37 timer om ugen og får reference til dagtilbudschefen med kontor i Administrationsbygningen.

Vi forventer at:
 

  • Du har en stærk faglig profil med en generel viden om inklusionspædagogik på dagtilbudsområdet – i spændingsfeltet mellem almenpædagogisk og specialpædagogik
  • Du formår at holde et strategisk fokus på at understøtte en tænkning, hvor udgangspunktet er, at børn er bedst hjulpet ved at inkluderes i de almene dagtilbud – samtidig med at du har blik for, at nogle børn kan have behov for noget andet.
  • Du kan tage ansvar og træffe beslutninger som formand for vores visitationsudvalg.
  • Du formår at holde din faglighed opdateret og bringe den konstruktivt i spil og kan omsætte den i et samarbejde med andre dygtige fagpersoner
  • Du har et indblik i ledelsesopgaven i daginstitutionerne – du skal med viden og troværdighed vejlede institutionsledere og have et blik for den kompleksitet, de står i.
  • Du har gode kommunikations- og samarbejdsevner, så du kan indgå i et samarbejde med mange forskellige faggrupper – og få folk til at trække i samme retning
  • Du har flair for det administrative, kan arbejde systematisk og kan formulere dig på skrift
  • Du kan begå dig i en stor politisk styret organisation, kan arbejde strategisk og indgå i processer med mange aktører og interesser
  • Du kan håndtere den krævende konsulentrolle, hvor du i mange sammenhænge repræsenterer forvaltningen uden direkte ledelsesansvar over for institutionslederne.
  • Du har en relevant pædagogfaglig baggrund og gerne erfaring fra pædagogisk praksis.
 Om os
Dagtilbudsafdelingen har ansvaret for drift og udvikling af Dagplejen (ca. 150 stk.) og godt 50 daginstitutioner i Vejle Kommune med ca. 6.500 børn til sammen. Vi lægger meget vægt på decentralisering og på, at institutionslederne har ansvar og frihed til at lede deres dagtilbud – inden for de krav og rammer der sættes fra dagtilbudsloven, politikerne og forvaltningen, jf. vores ledelsesgrundlag.
Kvalitet i det pædagogiske arbejde har høj prioriteret, og vi har fokus på at styrke børnefællesskaberne og er pt. i gang med at implementere KIDS, som et redsakb til pædaogogisk kvalitetsudvikling. Dette faglige fokus kombineres i øjeblikket med et stort fokus på rekrutteringsproblemerne, et højt sygefravær og de udfordringer, der følger heraf.
Du vil i Dagtilbuds administrationsafdeling indgå i et tæt samarbejde med vores øvrige medarbejdere om den faglige udvikling og kontakten til institutionslederne.
Dagtilbudsadministrationen har ca. 18 medarbejdere, hvoraf du vil indgå i et stærkt team med 4 kolleger, der har fokus på ledelse og pædagogik i institutionerne.
 Vi tilbyder dig
  • Et spændende og udfordrende job, hvor du kan gøre en forskel for børn i Vejle Kommunes daginstitutioner
  • Et job i en organisation, som har fokus på at styrke kapaciteten til handling tæt på børnene – og hvor du er med til at sætte dagsordenen!
  • Et job med en bred berøringsflade og alsidige opgaver – og hvor du får brugt både dine faglige og ledelses- og samarbejdsmæssige kompetencer
  • En velfungerende arbejdsplads med gode kolleger og en god kontakt til dagtilbudslederne decentralt
 Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesforhold følger overenskomst med FOA og regler om lokal løndannelse.
 Ansøgningsfrist
Der er ansøgningsfrist den 12. april inden midnat. Første samtalerunde afholdes den 18. april om eftermiddagen og forventet anden samtale den 24. april om eftermiddagen.
 Har du lyst til at vide mere?
Yderligere oplysninger kan fås hos dagtilbudschef Rune Asmund Sørensen på 76 81 50 38.
Læs mere om Dagtilbud i Vejle Kommune her: https://www.vejle.dk/borger/mit-liv/boern-og-familie/boernepasning/
Materiale vedr. strategien om stærkere fællesskaber kan fås ved at sende en mail til linsn@vejle.dk (svarer først efter påske).
 Profilanalyse
Vi benytter personprofilanalyse og eventuelt cases i forbindelse med ansættelsen.
 Attester
Vi indhenter børneattest og offentlig straffeattest med samtykke.
Send din ansøgning
Vi foretrækker, at du søger stillingen online ved at bruge knappen "Send ansøgning". Husk at vedhæfte din ansøgning og CV samt andre relevante bilag.
Når du har sendt ansøgningen, modtager du en e-mail som kvittering.

Vær opmærksom på, at mailen kan være placeret i din mappe Uønsket post.

Vejle Kommune opfordrer alle til at søge stillingen uanset køn, alder, etnisk baggrund, handicap m.v.

Overvejer du at flytte til Vejle? Så kan du få hjælp til bosætning. Se mere på www.vejle.dk/tilflytter.
Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=3196a6f4)

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Vejle Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Vejle Kommune, Skolegade, 7100 Vejle

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 12-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6018120

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet

Seneste på facebook