Konsulent for ledelse og pædagogisk udvikling

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet


Vil du være med til at sætte dagsordenen for ledelse på dagtilbudsområdet i landets 5. største kommune? Så har vi jobbet til dig.
 Om jobbet
Dagtilbudsområdet oplever i disse år en stigende opmærksomhed på kvaliteten og en stadig større bevidsthed omkring områdets betydning børns udvikling og dannelse – også senere i livet. Samtidig med de stigende forventninger, oplever vi problemer med rekruttering af uddannet personale, et mere ustabilt personale og en øget udsatshed hos flere børn. Dette udfordrer vores dagtilbudsledere, der er helt afgørende for, at vi i Vejle Kommune har dagtilbud af høj kvalitet.
Denne konsulentstilling er helt afgørende for understøttelsen af dagtilbudslederne. Som konsulent bliver du kontaktperson for halvdelen af vores godt 50 institutionsledere, som du skal understøtte og give sparring til for at de lykkes bedst muligt med opgaven og deres arbejdsmiljø prioriteres. Du får samtidig uddelegeret nogle konkrete ledelsesopgaver af dagtilbudschefen, som du varetager ift. institutionslederne.
Den understøttende rolle for lederne fylder mest, men som en del af forvaltningen har du også en rolle i forvaltningens tilsyn med og ledelse af dagtilbuddene. Konkret har du en rolle med opfølgning på forvaltningens tilsyn, og en vigtig del af funktionen er opfølgning i de daginstitutioner, der i perioder oplever udfordringer.
I forlængelse heraf skal du som pædagogisk konsulent være et vigtigt omdrejningspunkt for udviklingen af den pædagogiske praksis på området. Dette sker i et tæt samarbejde med dagtilbudschefen og de øvrige pædagogiske konsulenter og med respekt for, at det er institutionslederne, der har ansvaret i den enkelte institution. Jobbet indebærer således, at du holder dig opdateret med ny viden på det pædagogiske område.
Du vil komme til at indgå i Dagtilbudsafdelingens konsulentgruppe og i de strategiske drøftelser af udviklingen på hele dagtilbudsområdet i en af landets største kommuner. Jobbet indebærer herudover en række forefaldende opgaver og et samarbejde med de øvrige medarbejdere i Dagtilbudsafdelingen og Børne- og ungeforvaltningen. Du kan derfor forvente en tovholderfunktion i forhold til nogle relevante tværgående faglige områder – hvilke afhænger blandt andet af din baggrund og kan skifte over tid.
Stillingen er på 37 timer om ugen og får reference til dagtilbudschefen med kontor i Administrationsbygningen.

Vi forventer at:

  • Du har en stærk faglig profil med en viden om pædagogisk udvikling og ledelse på dagtilbudsområdet
  • Du formår at bringe din faglighed konstruktivt i spil og kan omsætte den i et samarbejde med andre dygtige fagpersoner
  • Du har gjort dig egne erfaringer med ledelsesopgaven i daginstitutionerne – du skal med viden og troværdighed vejlede institutionsledere
  • Du har blik for daginstitutionernes behov, og har gennemslagskraft så du kan udfordre, forstyrre og give ledelsesmæssig sparring – samtidig med at du respekterer institutionsledernes ledelsesrum
  • Du har gode kommunikations- og samarbejdsevner, så du kan indgå i et samarbejde med mange forskellige faggrupper – og få folk til at trække i samme retning
  • Du har flair for det administrative og kan formulere dig på skrift
  • Du kan begå dig i en stor politisk styret organisation, kan arbejde strategisk og indgå i processer med mange aktører og interesser
  • Du kan håndtere den krævende konsulentrolle, hvor du repræsenterer forvaltningen uden direkte ledelsesansvar over for institutionslederne.
  • Du har en relevant pædagogfaglig uddannelse og gerne efteruddannelse i pædagogik og/eller ledelse
 Om os
Dagtilbudsafdelingen har ansvaret for drift og udvikling af Dagplejen (ca. 150 stk.) og godt 50 daginstitutioner i Vejle Kommune med ca. 6.500 børn til sammen. Vi lægger meget vægt på decentralisering og på, at institutionslederne har ansvar og frihed til at lede deres dagtilbud – inden for de krav og rammer der sættes fra dagtilbudsloven, politikerne og forvaltningen, jf. vores ledelsesgrundlag.
Kvalitet i det pædagogiske arbejde har høj prioriteret, og vi har fokus på at styrke børnefællesskaberne og er pt. i gang med at implementere KIDS. Dette faglige fokus kombineres i øjeblikket med et stort fokus på rekrutteringsproblemerne, et højt sygefravær og de udfordringer, der følger heraf.
Du vil i Dagtilbuds administrationsafdeling indgå i et tæt samarbejde med vores øvrige medarbejdere om den faglige udvikling og kontakten til institutionslederne.
Dagtilbudsadministrationen har ca. 18 medarbejdere, hvoraf du vil indgå i et stærkt team med 4 kolleger, der har fokus på ledelse og pædagogik i institutionerne.
 Vi tilbyder dig
  • Et spændende og udfordrende job, hvor du kan gøre en forskel for børn i Vejle Kommunes daginstitutioner
  • Et job i en organisation, som har fokus på højkvalitetsdagtilbud – og hvor du er med til at sætte dagsordenen!
  • Et job med en bred berøringsflade og alsidige opgaver – og hvor du får brugt både dine faglige og ledelses- og samarbejdsmæssige kompetencer
  • En velfungerende arbejdsplads med gode kolleger og en god kontakt til dagtilbudslederne decentralt
 Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesforhold følger overenskomst med BUPL, forhåndsaftalen og regler om lokal løndannelse.
 Ansøgningsfrist
Der er ansøgningsfrist den 15. november inden midnat. Første samtalerunde afholdes den 21. november om eftermiddagen og forventet anden samtale den 29. november om eftermiddagen.
 Har du lyst til at vide mere?
Yderligere oplysninger kan fås hos dagtilbudschef Rune Asmund Sørensen på 76 81 50 38.
Læs mere om Dagtilbud i Vejle Kommune her: https://www.vejle.dk/borger/mit-liv/boern-og-familie/boernepasning/
Oplysninger om at være dagtilbudsleder i Vejle Kommune kan findes her: https://www.vejle.dk/job/job-hos-os/vores-arbejdsplads/job-med-boern/info-vedr-lederstillinger-i-dagtilbud/
 Profilanalyse
Vi benytter personprofilanalyse og eventuelt cases i forbindelse med ansættelsen.
 Attester
Vi indhenter børneattest og offentlig straffeattest med samtykke.
Send din ansøgning
Vi foretrækker, at du søger stillingen online ved at bruge knappen "Send ansøgning". Husk at vedhæfte din ansøgning og CV samt andre relevante bilag.
Når du har sendt ansøgningen, modtager du en e-mail som kvittering.

Vær opmærksom på, at mailen kan være placeret i din mappe Uønsket post.

Vejle Kommune opfordrer alle til at søge stillingen uanset køn, alder, etnisk baggrund, handicap m.v.

Overvejer du at flytte til Vejle? Så kan du få hjælp til bosætning. Se mere på www.vejle.dk/tilflytter.
Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=c436c601)

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Vejle Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Vejle Kommune, Skolegade, 7100 Vejle

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 15-11-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5928513

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet

Seneste på facebook